Saturday, May 5, 2007

Cabaran Himalaya Bermula


Assalamualaikum,


Setakat hari ini, alhamdulillah saya sihat walafiat, makan masih lalu seperti biasa tanpa bantuan budu atau sambal daging, dan tiada banyak perkara yang dilakukan melainkan pembelian beberapa peralatan yang bakal digunakan. Dengan bantuan dan tunjuk ajar agent, saya dapat menjalani proses pembelian dengan baik. Dengan kelengkapan yang dibeli, insyallah, saya akan berjaya dalam misi ini nanti.


Pendakian terpaksa ditangguhkan sehari memandangkan pembelian barangan yang diperlukan mengambil masa yang agak lama. Namun cabaran sebenar akan bermula esok pagi ( 6 May 2007 pukul 5.15 pagi) dengan menaiki penerbangan domestik ke Lukhla, starting point di Banjaran Himalaya.


Selama beberapa hari ini semasa tinggal di Kathmandu, sempat saya bertemu dengan beberapa orang rakyat Malaysia yang terpaksa di arah untuk turun daripada banjaran Himalaya kerana mengalami simptom AMS (Acute Mountain Sickness). Dengan mendengar nasihat dan pandangan daripada mereka, saya akan lebih bersedia demi untuk menjayakan misi ini secara solo, insyaallah.


Hari ini juga saya dapat berjumpa dengan wira negara, Mohd Muqorrabbin yang pernah menawan puncak Everest pada tahun 2004. Dengan nasihat dan tunjuk ajar daripada beliau, perkongsian pengalaman yang bermanfaat, kami berdoa agar misi kali ini akan berjaya. Beliau telah menamatkan latihannya di Everest Base Camp sempena Jelajah 7 Benua yang akan bermula Jun Nanti.


Sekian sahaja dari saya di Kathmandu Nepal, Semoga Doa kalian akan terus bersama saya sehingga kejayaan yang akan di bawa pulang., insyaallah


Salam kejauhan,


Asyran Raoef bin Amran

2 comments:

Kak Rohaya said...

Asyran, mamat Nepal tu not bad looking dgn muka dia yg merah2 tu

budie said...

all the best bro!!!
aku ngan wife doakan kejayaan buat mu...insyaAllah.....